Kenapa Jutawan Gaharu

Ramai yang telah mengetahui betapa mahalnya harga gaharu. Sedikit yang nekad memulakan langkah menanam pokok karas. Bagaimana rupa dan bentuk pokok karas, kaedah penanaman dan pembajaan, spesis terbaik untuk ditanam dengan iklim panas lembab di Malaysia, teknik suntikan dan kebenaran kejayaan inokulan lalu akhirnya saiz pasaran gaharu itu sendiri yang membenak di fikiran. Sebolehnya persoalan itu cuba dirungkaikan disini. Pepatah melayu ada menyebut kalau tidak dipecahkan ruyung mana kan dapat sagunya. Saya yakin kalau tidak ditanam karas mana kan dapat gaharunya.Tak dapat tanam 1o ooo pokok karas, tanam 1ooo pokok pun Alhamdulillah, Saya percaya Something is better than nothing.




Wednesday 4 June 2014

Tim injek IGB di Kuala Pilah, Negeri Sembilan

Tanggal 31.05.2014, seawal jam 5 pagi Tim injek IGB bergegas ke sebuah kampung di Kuala Pilah, Negeri Sembilan. Janjinya jam 11 pagi Tim Injek memulakan tugas.  Pokok spesis Subintegra berusia lebih 4 tahun bersedia untuk diinjek. 

Jam 2 petang Tim Injek IGB selesai menginokulasi sebanyak 100 pokok karas. Cuaca panas yang baik membantu Inokulan diserap dengan begitu cepat sekali. Kami dijamu makan tengahari oleh tuan rumah yang lebih mesra dipanggil Kak Sham dan anaknya cik Shafinaz bersama adik lelakinya. Masak lemak cili api.  Memang sedap. Habis licin tanpa sisa. 

Terima kasih kepada Kak Sham dan cik Shafinaz yang berbaik hati meraikan kedatangan kami.  Insya Allah panjang umur kami akan ke sana lagi selepas Hari Raya untuk sama-sama melihat hasil inokulasi yang kami buat. Mudah mudahan berhasil. 

Semoga ada manfaatnya. 






1 comment: