Kenapa Jutawan Gaharu

Ramai yang telah mengetahui betapa mahalnya harga gaharu. Sedikit yang nekad memulakan langkah menanam pokok karas. Bagaimana rupa dan bentuk pokok karas, kaedah penanaman dan pembajaan, spesis terbaik untuk ditanam dengan iklim panas lembab di Malaysia, teknik suntikan dan kebenaran kejayaan inokulan lalu akhirnya saiz pasaran gaharu itu sendiri yang membenak di fikiran. Sebolehnya persoalan itu cuba dirungkaikan disini. Pepatah melayu ada menyebut kalau tidak dipecahkan ruyung mana kan dapat sagunya. Saya yakin kalau tidak ditanam karas mana kan dapat gaharunya.Tak dapat tanam 1o ooo pokok karas, tanam 1ooo pokok pun Alhamdulillah, Saya percaya Something is better than nothing.




Tuesday 26 October 2010

Gaharu Diminati Binatang Buas

Gaharu Aquilaria Agallocha










Pada mulanya saya menyangkakan ianya perbuatan budak budal nakal. Apabila diteliti saya dapati ianya seperti disiat siat dan bukannya disebabkan oleh kesan takikan parang. Kesan kehitaman yang kelihatan adalah hasil dari inokulan nano tech yang dibuat. Apabila dibakar kesan kehitaman tersebut, tiada bau gaharu. Bermakna ianya bukan gaharu. Setelah di periksa keadaan sekeliling saya penuh yakin  kesan disiat siat itu hingga menampakkan teras hitam sebesar lengan budak adalah kerja babi hutan. Kesan itu pada paras hampir 5 kaki tingginya. Teringat saya antara faktor penyebab gaharu terhasil yang saya baca melalui internet adalah disebabkan kesan luka yang dibuat oleh binatang buas. Sangkaan saya pasti ianya adalah harimau atau beruang. Rupanya babi hutan adalah termasuk dalam kategori binatang buas tersebut. Tidak syak lagi. Sungguhpun begitu sebenarnya babi hutan atau di kampung saya lebih dikenali tonyok kerana  tidak mahu  menggelarnya babi turut serta memberikan sumbangan tenaganya membantu menghasilkan gaharu. Bukan setakat semut, anai anai dan kulat sahaja.



No comments:

Post a Comment