Kenapa Jutawan Gaharu

Ramai yang telah mengetahui betapa mahalnya harga gaharu. Sedikit yang nekad memulakan langkah menanam pokok karas. Bagaimana rupa dan bentuk pokok karas, kaedah penanaman dan pembajaan, spesis terbaik untuk ditanam dengan iklim panas lembab di Malaysia, teknik suntikan dan kebenaran kejayaan inokulan lalu akhirnya saiz pasaran gaharu itu sendiri yang membenak di fikiran. Sebolehnya persoalan itu cuba dirungkaikan disini. Pepatah melayu ada menyebut kalau tidak dipecahkan ruyung mana kan dapat sagunya. Saya yakin kalau tidak ditanam karas mana kan dapat gaharunya.Tak dapat tanam 1o ooo pokok karas, tanam 1ooo pokok pun Alhamdulillah, Saya percaya Something is better than nothing.




Sunday 5 February 2012

Hasil Inokulasi 6 bulan





Spesis               : Aquilaria Subintegra
Ukurlilit pokok : 11 inci
Usia Pokok      : 3 tahun
Usia Inokulasi  : 6 Bulan

Kelmarin saya sempat memeriksa hasil inokulasi menggunakan Inokulan Gaharu Biotech ke atas Spesis A. Subintegra. Inilah hasilnya dan dengan dibantu tuan Fauzi pemilik pokok, Subintegra tumbang untuk dikeluarkan terasnya. Insya Allah selepas siap dibersihkan saya akan muat naik gambar teras terhasil selepas 7 bulan.

Semoga ada manfaatnya.

5 comments:

  1. Jika dilihat kepada proses terjadi teras hasil tindak balas inokulan, itu bermakna pokok karas boleh/layak diinokulasi seusia 4 tahun secara purata terhadap semua famili aquilaria. bukankah begitu tuan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pada pengamatan saya begitulah tuan Halim Muda. Pokok karas seusia 4 tahun sudah layak di inokulasi dan bertindakbalas terhadap Inokulan Gaharu Biotech dengan begitu baik sekali.

      Delete
  2. Replies
    1. Insya Allah..

      Saya usahakan dahulu hasil teras 10 bulan inokulasi.

      Terima kasih.

      Delete
  3. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete