Kenapa Jutawan Gaharu

Ramai yang telah mengetahui betapa mahalnya harga gaharu. Sedikit yang nekad memulakan langkah menanam pokok karas. Bagaimana rupa dan bentuk pokok karas, kaedah penanaman dan pembajaan, spesis terbaik untuk ditanam dengan iklim panas lembab di Malaysia, teknik suntikan dan kebenaran kejayaan inokulan lalu akhirnya saiz pasaran gaharu itu sendiri yang membenak di fikiran. Sebolehnya persoalan itu cuba dirungkaikan disini. Pepatah melayu ada menyebut kalau tidak dipecahkan ruyung mana kan dapat sagunya. Saya yakin kalau tidak ditanam karas mana kan dapat gaharunya.Tak dapat tanam 1o ooo pokok karas, tanam 1ooo pokok pun Alhamdulillah, Saya percaya Something is better than nothing.




Monday 25 November 2013

Hasil inokulasi menggunakan Inokulan Gaharu Biotech (IGB 711) selama 1tahun 4 bulan

Alhamdulillah. Kesan yang dilihat hasil tindakbalas menggunakan Inokulan Gaharu Biotech semakin menggembirakan saya. Ini adalah hasil dari inokulasi menggunakan Inokulan Gaharu Biotech (IGB 711) selama 1 tahun 4 bulan. Teras yang terhasil tidak mereput, Insya Allah. Cuma pastikan ianya tidak dimasuki air.

Teras yang terhasil banyak bergantung kepada teknik inokulasi yang dibuat. Satu lubang menghasilkan saiz teras yang berbeza berbanding dengan dua atau tiga lubang. Pada pemerhatian saya, teras yang yang terhasil menggunakan teknik lubang inokulasi yang banyak adalah lebih banyak terasnya.

Semoga ada manfaatnya.





Hasil inokulasi pada paras 10 kaki.

2 comments:

  1. bro berapa liter inokulan digunakan, hasil teras gaharu itu pulangan berapa harga..

    ReplyDelete
  2. Harga seliter RM200 seliter. Teras seeloknya ditunggu sehingga 2 tahun bagi tujuan dijual.

    ReplyDelete