Kenapa Jutawan Gaharu

Ramai yang telah mengetahui betapa mahalnya harga gaharu. Sedikit yang nekad memulakan langkah menanam pokok karas. Bagaimana rupa dan bentuk pokok karas, kaedah penanaman dan pembajaan, spesis terbaik untuk ditanam dengan iklim panas lembab di Malaysia, teknik suntikan dan kebenaran kejayaan inokulan lalu akhirnya saiz pasaran gaharu itu sendiri yang membenak di fikiran. Sebolehnya persoalan itu cuba dirungkaikan disini. Pepatah melayu ada menyebut kalau tidak dipecahkan ruyung mana kan dapat sagunya. Saya yakin kalau tidak ditanam karas mana kan dapat gaharunya.Tak dapat tanam 1o ooo pokok karas, tanam 1ooo pokok pun Alhamdulillah, Saya percaya Something is better than nothing.




Monday 24 January 2011

Heboh Heboh - Tawaran Terhad

 ANAK POKOK CANDAN GAJAH UNTUK DIJUAL 


  Menurut sebuah akhbar tempatan, candan gajah dikatakan mempunyai harga setinggi RM180,000 seilogram. Pokok candan gajah ditemui di tempat tempat tertentu sahaja dan semakin  pupus. Saya berkesempatan bertemu dengan sahabat saya orang asli di daerah Rompin, Pahang bagi mendapatkan anak pokok candan gajah dan beliau menjangkakan akan siap untuk dibekalkan kepada saya pada Februari 2011 ini. Oleh itu sekiranya ada yang berminat untu mendapatkannya bolehlah memesannya melalui ruangan komen dibawah. Saya tidak pasti samada akan meneruskan tawaran ini selepas Februari 2011 memandangkan masa yang agak terbatas kerana semakin sibuk menjalankan projek inokulasi Gaharu Biotech saya. Tawaran terhad sememangnya terhad.

26 comments:

  1. Salam , saya berminat untuk menempah anak pokok candan gajah berjumlah 50pokok - Yahya , kedah 0194969480

    ReplyDelete
  2. Wasalam, Insya Allah saya akan hubungi tuan sebaik sahaja anak pokok candan gajah diperolehi. Terima kasih.

    ReplyDelete
  3. salam,

    saya berminat dalam 20 pokok, bila tiba masa sila berhubung

    fatisali07@gmail.com
    amdaud@streamyx.com


    malik
    sri petaling/tangkak
    0166951347

    ReplyDelete
  4. Wasalam,

    Insya Allah tiba masanya kita berhubung. Terima kasih.

    ReplyDelete
  5. Abd Ghani - 012 3647026

    Sallam , Saya ingin book 20 batang , Email saya

    abdgas@yahoo.com .

    Terima Kasih

    ReplyDelete
  6. Wasalam.

    Insya Allah tuan akan dihubungi.

    Terima kasih

    ReplyDelete
  7. salam sejahtera..

    berapa harga satu anak pokok candan ni..? saya dari KK, Sabah. 0135493770 Hanley atau emel hanley_muslim@yahoo.com

    ReplyDelete
  8. salam sejahtera..

    berapa harga satu anak pokok candan ni..? saya dari KK, Sabah. 0135493770 Hanley atau emel hanley_muslim@yahoo.com

    ReplyDelete
  9. saya telah menanam pokok gaharu,apakah beza gaharu dgn candan gajah? apakah kegunaan candan gajah,harap respon pihak tuan, t.kasih.

    ReplyDelete
  10. salam..
    berapa harga sepokok ank candan gajah..
    saya berminat..
    sila SMS harga bila ank benih sedia dijual..
    012-4171289

    ReplyDelete
  11. salam, saya ingin menempah biji benih candan gajah
    sila email saya jml7476@yahoo.com
    atau sma 0147183174
    jml jerantut pahang

    ReplyDelete
  12. Wasalam tuan..

    Setakat ini belum ada stok lagi..kalau ada nanti saya hubungi tuan ..Terima kasih

    ReplyDelete
  13. Salam....stok candan gajah dah ada???? saya nak beli 20 pokok dalam masa terdekat....wahid 016-2027661

    ReplyDelete
  14. salam..boleh saya tau harga untuk candan gajah. masih ada stok lagi x..kalau ada saya berminat untuk membeli...
    sue_amysham@yahoo.com.my
    017-6322116
    terima kasih

    ReplyDelete
  15. Salam En Jamar, stok candan gajah dah ada ke??? Saya hantar comment 14 Dec 2011 yang lalu...kalau ada call or sms 016-2027661 Wahid

    ReplyDelete
  16. Salam. candan gajah? benda apa pulok tu ye. nanti balik kampung, cerita panjang pasal ni ye!! boring dok rumah dah setahun lebih tak de keje ni.. hehehehe..

    razaksalim
    (abgjak)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Abgjak

      Nanti balik kg kita bincang.. Inokulan Gaharu Biotech sudah memasuki pasaran Indonesia dan menuju ke Papua New Guinea..Insya Allah..

      Delete
    2. entah bila saya boleh jumpa saudara. klu jupa nanti boleh saya beli anak gaharu sekali

      Delete
  17. jama. ni yg pakcik google dapat. http://www.bharian.com.my/articles/NadiBiz_KonsesiUtamapeloporiindustriprodukkayugaharu/Article/
    Sekilogram kayu gaharu jenis karas dianggarkan bernilai di antara RM5,000 hingga RM60,000; Candan Gajah (RM180,000 hingga RM200,000) dan Candan Gunung (RM1 juta) manakala harga seliter minyaknya pula dianggarkan bernilai 10 kali ganda dari kayunya.

    Di seluruh dunia, pokok gaharu yang dikenali sebagai Agarwood menjadi pilihan ramai berikutan kebolehannya mengeluarkan aroma menyenangkan dan menjadi kegemaran masyarakat di rantau Asia Barat.

    Keistimewaan gaharu turut menyebabkan Institut Penyelidikan Perhutanan Malaysia (FRIM) berusaha menjadikan negara ini sebagai pusat pengeluar gaharu terbesar di rantau Asia dalam tempoh enam tahun akan datang selepas mendapati hasil daripada penanaman pokok karas amat lumayan, sehingga mencecah RM800,000 untuk kawasan 0.4 hektar.

    razaksalim

    ReplyDelete
    Replies
    1. Abg Jak...

      Candan gajah susah ngak dapat..juga sangat susah nak hidup..tetapi harganya di khabarkan begitulah..

      Terima kasih

      Delete
  18. Terima kasih. Lupa nak bagi email address koi.
    jagohan13@rediffmail.com yg ni selalu bukok. wiranilgiris@gmail.com yg ni ada banyak iklan.

    nanti kita sembang.

    salam

    razaksalim

    ReplyDelete
  19. boleh tlg tunjukkan gambar gaharu candan x?mcm mana btg dan daunnye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Insya Allah tuan.. Saya tunjukkan nanti gambarnya. Terima kasih

      Delete
  20. tERIMA kasih.. info berguna.. Candan cendana bunyi seakan sama rupenye tak serupe... :-)

    ReplyDelete
  21. saya ada tanam sikit....ada hidup..ada jugak mampos, pantang panas terik..biasanya kat hutan ibu payongkan he he he

    ReplyDelete