Kenapa Jutawan Gaharu

Ramai yang telah mengetahui betapa mahalnya harga gaharu. Sedikit yang nekad memulakan langkah menanam pokok karas. Bagaimana rupa dan bentuk pokok karas, kaedah penanaman dan pembajaan, spesis terbaik untuk ditanam dengan iklim panas lembab di Malaysia, teknik suntikan dan kebenaran kejayaan inokulan lalu akhirnya saiz pasaran gaharu itu sendiri yang membenak di fikiran. Sebolehnya persoalan itu cuba dirungkaikan disini. Pepatah melayu ada menyebut kalau tidak dipecahkan ruyung mana kan dapat sagunya. Saya yakin kalau tidak ditanam karas mana kan dapat gaharunya.Tak dapat tanam 1o ooo pokok karas, tanam 1ooo pokok pun Alhamdulillah, Saya percaya Something is better than nothing.




Monday 2 January 2012

2011 telah berlalu 2012 kini menjelma

Tanggal 28 November 2011, Tuan Said dari Perak telah sudi bertandang ke Lanchang untuk melihat sendiri kesan Inokulan Gaharu Biotech. Agak gusar saya pada awalnya, bimbang nanti tidak dapat menyempurnakan hajat Tuan Said yang datang dari jauh. Maklumlah musim tengkujuh sedang bermula. Air sungai naik tanpa diduga. Perjalanan ke tempat projek gaharu mesti melalui jalan ditepi sungai yang biasanya ampuh bila hujan di hulu. Alhamdulillah kami selamat tiba ke tempat dihajati. Terpaksa berjalan kaki lantaran jalan terlalu becak untuk dilalui kereta. Ketenangan Tuan Said bersama adik beradik dan iparnyanya sungguh mengkagumkan saya. Cukup muafakat bagi mencapai matlamat. Sangkaan saya mungkin inilah kunjungan penutup tirai 2011 dengan 2 liter Inokulan Gaharu Biotech dibawa pulang untuk percubaan memandangkan hujan turun bagai dicurah curah.

Tanggal 17 Disember 2011, Tuan Othman dari Terengganu pula menyatakan hasrat untuk bertemu mata. Musim tengkujuh belum menunjukkan tanda reda. Kegusaran saya kembali lagi. Gusar andai tidak dapat memenuhi hajat saudara gaharu yang datang dari jauh penuh misi. Datang bersama bapa dan anak lelakinya yang masih kecil. Dalam usia muda telah mula mengenali gaharu. Cukup kental wawasannya. Alhamdulillah, misi tercapai. Saya membawanya ke tempat projek yang kedua yang kalis banjir. 3 liter Inokulan Gaharu Biotech diserahkan kepada Tuan Othman. Saya menyangkakan Tuan Othman adalah penutup tirai 2011.

Tanggal 25 Disember 2011 saya menerima panggilan dari Bapak Djoko yang menyatakan hasratnya untuk  singgah di Lanchang dan melihat sendiri hasil inokulasi menggunakan Inokulan Gaharu Biotech sekembalinya dari urusan di Abu Dhabi. Saya meluahkan persetujuan saya.

Tanggal 29 Disember 2011 saya memandu dari Kuantan ke Lanchang untuk memenuhi janji saya dengan Bapak Djoko. Cuti telah diambil sebelumnya dan jam 11.00 pagi saya selamat sampai di Lanchang untuk menyambut kedatangan Bapak Djoko. Alhamdulillah jam 12.00 tengahari Bapak Djoko ditemani isterinya selamat tiba di Lanchang. Gementar dan berdebar saya saat bertemu dengan bapak Djoko. Ada ilmu hebat  yang dimiliki Bapak Djoko yang tidak saya punya. Sungguh merendah diri dan cukup halus tutur katanya.

Saya menunjukkan kepadanya hasil inokulasi dan lantaran terlalu asyik berbicara hingga saya terlupa untuk merakamkan gambar. Hanya gambar ini yang sempat dirakam. Gambar inokulasi menggunakan Inokulan Gaharu Biotech selepas 7 bulan.




Alhamdulillah jam 2.00 petang Bapak Djoko mengorak langkah kembali ke hotel di Kuala Lumpur untuk meneruskan perjalanan  ke tempat tinggalnya di Kalimantan, Indonesia. Tanggal 30.12.2011 Bapak Djoko menghantar SMS kepada saya menyatakan 7 Liter Inokulan Gaharu Biotech yang dibawa telah lolos dan Alhamdulillah beliau telah selamat tiba di Kalimantan, Indonesia. Rupanya inilah kunjungan penutup tirai 2011. Tirai 2011 dilabuh dan tirai 2012 diangkat.

2 comments:

  1. thank u mas jama, kunjungan semalam dengan seribu ilmu. moga sukse ya pak.

    ReplyDelete
  2. Terima kasih Bapak Hazmi...

    Kunjungan semalam rupanya adalah kunjungan pembuka tirai 2012. Semoga bapak Hazmi terus suksess dalam industri gaharu dan dalam semua lapangan yang diceburi.

    ReplyDelete