Kenapa Jutawan Gaharu

Ramai yang telah mengetahui betapa mahalnya harga gaharu. Sedikit yang nekad memulakan langkah menanam pokok karas. Bagaimana rupa dan bentuk pokok karas, kaedah penanaman dan pembajaan, spesis terbaik untuk ditanam dengan iklim panas lembab di Malaysia, teknik suntikan dan kebenaran kejayaan inokulan lalu akhirnya saiz pasaran gaharu itu sendiri yang membenak di fikiran. Sebolehnya persoalan itu cuba dirungkaikan disini. Pepatah melayu ada menyebut kalau tidak dipecahkan ruyung mana kan dapat sagunya. Saya yakin kalau tidak ditanam karas mana kan dapat gaharunya.Tak dapat tanam 1o ooo pokok karas, tanam 1ooo pokok pun Alhamdulillah, Saya percaya Something is better than nothing.




Friday 5 September 2014

Hasil Injek IGB selepas 11 minggu

Tanggal 31.05.2014 Tim Injek IGB telah selesai menginokulasi sejumlah 100 pokok spesis Aquilaria Subintegra di Kuala Pilah, Negeri Sembilan. 

Kami berjanji untuk datang semula untuk melihat bersama sama tindakbalas pokok karas yang diinjek menggunakan IGB 

Tanggal 23.08.2014  kami bertandang lagi ke Kuala Pilah untuk melihat sendiri tindakbalas IGB seperti yang kami janjikan sebelumnya. 

Terima kasih tidak terhingga yang dapat saya rakamkan di sini atas layanan yang sungguh baik diberikan kepada kami. Cik Shafinaz dan suami yang bersusah payah menyediakan makan tengahari kepada kami. Masakan yang sehingga kini kami teringat ingat sedapnya. Masak lemak cili api. Kami buang rasa malu, menambah nasi ke pinggan. 




Inilah hasil Injek 11 minggu menggunakan IGB918. Formula IGB terkini. 


Antara kulat yang tumbuh di tempat yang di inokulasi menggunakan IGB. 

Semoga ada manfaatnya. 

No comments:

Post a Comment