Kenapa Jutawan Gaharu

Ramai yang telah mengetahui betapa mahalnya harga gaharu. Sedikit yang nekad memulakan langkah menanam pokok karas. Bagaimana rupa dan bentuk pokok karas, kaedah penanaman dan pembajaan, spesis terbaik untuk ditanam dengan iklim panas lembab di Malaysia, teknik suntikan dan kebenaran kejayaan inokulan lalu akhirnya saiz pasaran gaharu itu sendiri yang membenak di fikiran. Sebolehnya persoalan itu cuba dirungkaikan disini. Pepatah melayu ada menyebut kalau tidak dipecahkan ruyung mana kan dapat sagunya. Saya yakin kalau tidak ditanam karas mana kan dapat gaharunya.Tak dapat tanam 1o ooo pokok karas, tanam 1ooo pokok pun Alhamdulillah, Saya percaya Something is better than nothing.




Tuesday 9 September 2014

Teknik Selak Tingkap

Jika sebelumnya saya banyak menakik pokok karas menggunakan parang untuk melihat tindakbalas IGB terhadap pokok karas. Kini saya semakin kurang menakik pokok karas. Sebabnya Kesan takikan tersebut menyebabkan air masuk melalui tempat yang dicedera dan mereput dibahagian tersebut. Sayang pokok karas yang telah diinokulasi sekian lama lalu akhirnya mereput akibat kegelojohan sendiri. 

Lebih malang lagi keseluruhan pokok mereput terutama jika ditakik pada paras yang tinggi. Air masuk dari paras yang ditakik dan terus mereput hingga ke bawah. 

Pokok karas yang belum diinokulasi tidak membawa bekas jika ditakik sebegitu. Tetapi selepas diinjek dengan IGB, pokok karas semakin kurang kuasa pemulihannya dan akhirnya terpaksa mengalah pada air yang masuk lalu mereput. 

Saya kongsikan teknik Selak Tingkap untuk melihat gaharu didalam pokok karas dengan mengurangkan risiko pokok mereput. Insya Allah. 

Kulit pokok karas dipotong menggunakan pisau yang tajam. Lebar dalam 5 inci dan panjang 7 inci. 


Tebuk menggunakan pahat selebar 1 inci. Tebuk betul betul di bawah tempat Injek pada jarak 6 inci. Tebuk samada ke atas atau ke bawah. Inilah hasil inokulasi 11 minggu di Kuala Pilah, Negeri Sembilan. 


Tutup kembali kulit tersebut. Rapatkan sebaiknya. Kemudian staple menggunakan stapler. Insya Allah kulit pokok kembali bertaut dan risiko reput akibat luka yang dibuat dapat dikurangkan. 

Semoga ada manfaatnya. 



No comments:

Post a Comment