Kenapa Jutawan Gaharu

Ramai yang telah mengetahui betapa mahalnya harga gaharu. Sedikit yang nekad memulakan langkah menanam pokok karas. Bagaimana rupa dan bentuk pokok karas, kaedah penanaman dan pembajaan, spesis terbaik untuk ditanam dengan iklim panas lembab di Malaysia, teknik suntikan dan kebenaran kejayaan inokulan lalu akhirnya saiz pasaran gaharu itu sendiri yang membenak di fikiran. Sebolehnya persoalan itu cuba dirungkaikan disini. Pepatah melayu ada menyebut kalau tidak dipecahkan ruyung mana kan dapat sagunya. Saya yakin kalau tidak ditanam karas mana kan dapat gaharunya.Tak dapat tanam 1o ooo pokok karas, tanam 1ooo pokok pun Alhamdulillah, Saya percaya Something is better than nothing.




Friday, 24 September 2010

gaharu cara tradisional

Gaharu Cara Tradisional
Gambar diambil pada Jun 2010.
Ukurlilit 37 inci.
Menggunakan teknik takikan parang. Kelihatan semut membuat sarang pada batang pokok yang sakit dan memburuk, bermakna gaharu telah terbentuk. Berhasil membentuk gaharu dalam jumlah yang sangat sedikit berbanding dengan baki batang pokok yang tidak menghasilkan teras gaharu. Penghasilan gaharu tidak berada pada tahap optima. Sangat tidak berbaloi untuk ditebang kerana pada bahagian takikan parang itu sahaja yang menghasilkan gaharu yang sedikit berbanding masa menunggu untuk menghasilkan gaharu dan umur pokok. Untuk menunggu pokok sebesar ini mengambil masa berapa tahun agaknya. Emas memang mahal tapi mesti tahu dimana tempatnya, Gaharu memang mahal tapi mesti tahu cara menghasilkannya. Emas tidak boleh ditanam tetapi gaharu boleh ditanam. Selamat menanam pokok karas / gaharu.


Gaharu Cara Tradisional
Orang sering berkata mati semut kerana gula. Rupanya hidup gaharu kerana semut. Jelas kelihatan semut berbelang oren membuat sarang pada bekas takikan. Pada tempat tersebut sahaja gaharu terhasil. Ditempat lain yang tidak ditakik, langsung tiada gaharu. Percayalah dalam masa 2 tahun pokok ini akan kembali pulih seperti sediakala. Itulah hebatnya gaharu, mampu pulih dengan cepat meskipun mengalami sakit yang teruk. Atas sebab keistimewaan itulah manusia mencarinya untuk dijadikan penawar.

Sekiranya ditunggu, gaharu tidak akan bertambah banyak atau menaik grednya atau bertambah harganya. Kalau ditebang sekalipun ianya tidak membantu menaikkan taraf ekonomi. Rupanya gaharu membantu menaikkan taraf ekonomi kita. Sudah gaharu cendana pula. Sudah tahu gaharu boleh jadi kaya bertanya pula. Semoga menjadi jutawan muslim terbaik.
Posted by Picasa

No comments:

Post a Comment

Post a Comment