Kenapa Jutawan Gaharu

Ramai yang telah mengetahui betapa mahalnya harga gaharu. Sedikit yang nekad memulakan langkah menanam pokok karas. Bagaimana rupa dan bentuk pokok karas, kaedah penanaman dan pembajaan, spesis terbaik untuk ditanam dengan iklim panas lembab di Malaysia, teknik suntikan dan kebenaran kejayaan inokulan lalu akhirnya saiz pasaran gaharu itu sendiri yang membenak di fikiran. Sebolehnya persoalan itu cuba dirungkaikan disini. Pepatah melayu ada menyebut kalau tidak dipecahkan ruyung mana kan dapat sagunya. Saya yakin kalau tidak ditanam karas mana kan dapat gaharunya.Tak dapat tanam 1o ooo pokok karas, tanam 1ooo pokok pun Alhamdulillah, Saya percaya Something is better than nothing.




Monday 6 September 2010

Inokulan Nano Tech

Inokulan Nano Tech 2 bulan
Gambar diatas diambil setelah genap 2 bulan suntikan nano tech dibuat. Batang pokok adalah padu pada asalnya. Batang pokok berlubang kesan dari dimakan kengkiak iatitu sejenis serangga yang memakan kayu kayu mati. Habis dilubangnya sehingga 3 kaki tinggi. Terdapat kesan kehitaman dalam batang pokok karas ini. Pada sangkaan awal saya ianya adalah teras gaharu. Setelah diamati teras kehitaman itu adalah kesan inokulan nano tech yang diserap oleh pokok karas. Apabila dibakar tiada aroma gaharu. Kedapatan juga kulat dan anai anai yang bersarang didalamnya. Pada masa itu saya yakin pokok karas ini pasti menghasilkan jualan gaharu pertama saya.


Inokulan Nano Tech selepas 10 bulan


Selepas 10 bulan suntikan menggunakan inokulan nano tech, teras kehitamanyang terhasil pada mulanya telah mereput. Apabila ditakik, tanda adanya teras gaharu tidak ditemui setakat 10 bulan suntikan. Tanda adanya teras gaharu tidak ditemui meskipun pokok kelihatan sakit.


Inokulan Nano Tech selepas 10 bulan





Setelah lebih 10 bulan menggunakan Inokulan Nano tech., tanda adanya gaharu masih gelap. Saya menakik dipokok untuk mencari kesan gaharu tetapi tidak berjaya. Bermakna tiada tanda gaharu setelah ditakik berbanding dengan penggunaan Inokulan Gaharu Biotech yang selepas 18 hari sahaja tanda gaharu terhasil sudah boleh dijumpa.


Semoga ada manfaatnya

No comments:

Post a Comment