Kenapa Jutawan Gaharu

Ramai yang telah mengetahui betapa mahalnya harga gaharu. Sedikit yang nekad memulakan langkah menanam pokok karas. Bagaimana rupa dan bentuk pokok karas, kaedah penanaman dan pembajaan, spesis terbaik untuk ditanam dengan iklim panas lembab di Malaysia, teknik suntikan dan kebenaran kejayaan inokulan lalu akhirnya saiz pasaran gaharu itu sendiri yang membenak di fikiran. Sebolehnya persoalan itu cuba dirungkaikan disini. Pepatah melayu ada menyebut kalau tidak dipecahkan ruyung mana kan dapat sagunya. Saya yakin kalau tidak ditanam karas mana kan dapat gaharunya.Tak dapat tanam 1o ooo pokok karas, tanam 1ooo pokok pun Alhamdulillah, Saya percaya Something is better than nothing.




Wednesday 12 January 2011

Teknik Inokulasi Gaharu Biotech - Hasil Optima

Teknik Inokulasi Gaharu Biotech
Saya terbaca satu kata kata dari seorang yang genius matematik dari Barat, " Jangan berhenti berfikir". Justeru saya gagahkan untuk menyambung teknik inokulasi bagi menghasilkan gaharu secara optima. Jika sebelumnya saya kemukakan formula secara umum yang pastinya kurang menggunakan inokulan Gaharu Biotech kerana formula tersebut tidak mengambil kira ketinggian pokok. Bermakna semakin besar dan tinggi pokok karas maka semakin banyak Inokulan Gaharu Biotech digunakan. Setelah diamati, pokok karas yang tumbuh meliar di hutan atau kebun kebun getah dan seumpamanya adalah tidak sama ketinggiannya. Ada yang gemuk rendah dan ada yang kurus tinggi. Oleh itu saya kongsikan formula penggunaan Inokulan Gaharu Biotech bagi menghasilkan gaharu secara optima dengan memasukkan faktor ketinggian pokok. Tinggi pokok hanya dikira setakat ukurlilit 12 inci ke pucuk pokok.


Katakan:-    Ukurlilit  pokok karas  =  84 cm
                   Tinggi                          =   10 meter

Maka penggunaan Jumlah Inokulan Gaharu Biotech adalah:-



                       84 X 10        =    6.09     ==> Gunakan 6 Liter        
                        6 X 23
Jumlah Inokulan Gaharu Biotech untuk setiap lubang adalah mengikut formula terdahulu:-


                   84             =   1.16   
                  3.14 X 23


Bermakna maksima 1 liter Inokulan Gaharu Biotech diperlukan untuk setiap lubang.


Oleh itu sebanyak 6 lubang perlu ditebuk sekeliling pokok secara spiral dengan setiap lubang diisi sejumlah 1 liter Inokulan Gaharu Biotech. Secara amalannya, kesemua Inokulan Gaharu Biotech ini akan habis diserap oleh pokok karas dalam tenpoh 24 jam atau selewatnya 30 jam. Dengan menggunakan teknik 6 lubang ini jumlah gaharu tang terhasil akan lebih banyak jumlahnya berbanding jumlah lubang yang sedikit.

Semoga ada manfaatnya.

5 comments:

  1. 84 X 10 : 6 X 23 =

    23 itu apanya uncle

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  2. 23 itu cuma angka...

    Saya suka dengan kata-kata siapa bilang ngak bisa...pasti bisa...

    Terima kasih.

    ReplyDelete
  3. terima kasih tuan guru, saya nak beli tuan guru punya boitech berapa 1 liter? saya di medan nak suntuk pohon, berapa harganya sampai di medan, indonesia? terima kasih

    ReplyDelete
  4. Pasti tuan akan dihubungi melalui emel.

    Terima kasih

    ReplyDelete