Kenapa Jutawan Gaharu

Ramai yang telah mengetahui betapa mahalnya harga gaharu. Sedikit yang nekad memulakan langkah menanam pokok karas. Bagaimana rupa dan bentuk pokok karas, kaedah penanaman dan pembajaan, spesis terbaik untuk ditanam dengan iklim panas lembab di Malaysia, teknik suntikan dan kebenaran kejayaan inokulan lalu akhirnya saiz pasaran gaharu itu sendiri yang membenak di fikiran. Sebolehnya persoalan itu cuba dirungkaikan disini. Pepatah melayu ada menyebut kalau tidak dipecahkan ruyung mana kan dapat sagunya. Saya yakin kalau tidak ditanam karas mana kan dapat gaharunya.Tak dapat tanam 1o ooo pokok karas, tanam 1ooo pokok pun Alhamdulillah, Saya percaya Something is better than nothing.




Tuesday 12 July 2011

Aquilaria Agallocha - Gaharu terhasil dari teknik pantakan paku

Pada posting sebelumnya saya ada menceritakan perihal teknik pantakan paku. Dengan menggunakan teknik suntikan bawah dan ditambah dengan teknik pantakan paku, pada pengamatan saya bakal menghasilkan teras gaharu secara mampat dan banyak hingga keseluruhan batang pokok.


Pokok di pantak dengan paku. Saiz paku adalah mengikut  saiz batang pokok. Seeloknya menggunakan paku yang tidak berkarat seperti paku simen misalnya.


Gaharu terhasil dari kesan pantakan paku pada usia inokulasi 3 bulan lebih menggunakan Inokulan Gaharu Biotech


Gambar diambil pada jarak yang lebih dekat. Ketara kesan jangkitan fungus dari Inokulan Gaharu Biotech pada kesan pantakan paku. Pada tempat tersebut tidak diisi inokulan. Hanya dipantak paku untuk menggantung botol menggunakan teknik suntikan bawah. Inokulan Gaharu Biotech menyerang tempat yang lemah atau sakit dahulu dan menghasilkan gaharu pada tempat luka atau lemah tersebut seterusnya menyerang tempat yang lain secara ganas. Sekiranya teknik pantakan paku ini di olah dengan teknik turutan pantakan paku tertentu, saya penuh yakin akan mendapat gaharu yang lebih banyak, mampat dan berat.

Sungguhpun teknik pantakan paku ini nampak begitu mengujakan. Sesungguhnya ada teknik yang lebih mengujakan dari teknik pantakan paku ini. Ianya dinamakan Teknik Lubang Udara. Teknik yang lebih mudah, cepat, menghasilkan gaharu yang lebih banyak dan merebak luas. Nantikan posting seterusnya. Insya Allah.

Semoga ada manfaatnya.

2 comments:

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  2. Salam Gaharu! sy punya tnmn pokok Gaharu (Karas) di Jln.Poros Bontang-Samarinda-Kalimantan Tiumu, Jml 230 pkk, Umur 8 thn, bsr pkk 15-30 cm, sy mencari investor untuk kerjasama inokulasi atau mau membeli, hp saya 081346261599

    ReplyDelete