Kenapa Jutawan Gaharu

Ramai yang telah mengetahui betapa mahalnya harga gaharu. Sedikit yang nekad memulakan langkah menanam pokok karas. Bagaimana rupa dan bentuk pokok karas, kaedah penanaman dan pembajaan, spesis terbaik untuk ditanam dengan iklim panas lembab di Malaysia, teknik suntikan dan kebenaran kejayaan inokulan lalu akhirnya saiz pasaran gaharu itu sendiri yang membenak di fikiran. Sebolehnya persoalan itu cuba dirungkaikan disini. Pepatah melayu ada menyebut kalau tidak dipecahkan ruyung mana kan dapat sagunya. Saya yakin kalau tidak ditanam karas mana kan dapat gaharunya.Tak dapat tanam 1o ooo pokok karas, tanam 1ooo pokok pun Alhamdulillah, Saya percaya Something is better than nothing.




Thursday 20 March 2014

Bintik-Bintik Minyak Jelas Kelihatan Pada Hasil Teras IGB711 Berusia 10 Bulan

Semalam saya menerima pertanyaan dari pembaca laman blog ini. Kagum saya dengan beliau yang merupakan orang pertama membaca posting mengenai hasil teras IGB di Lenggeng, Negeri Sembilan sejurus saya kongsikanya melalui laman Facebook.  Beliau menanyakan adakah teras IGB yang saya  paparkan itu merupakan teras minyak. 

Saya pernah membicarakannya sebelum ini iaitu teras bakar yang baik adalah setelah 2 tahun inokulasi dan bagi teras IGB yang berusia di bawah 1 tahun inokulasi, ianya merupakan teras minyak. Iaitu teras yang mampu menghasilkan minyak gaharu yang berkualiti tinggi.  Semuanya dengan izin Allah. 

Dengan IzinNya juga dapat saya merakamkan kesan bintik-bintik minyak pada kayu gaharu tersebut. Gambar tersebut dirakam saat menghampiri jam 12 tengah malam di bawah cahaya lampu yang kurang terang. Terima kasih kepada Tuan hj Shamsor yang dengan susah payahnya membawa kayu gaharu tersebut untuk saya lihat sendiri walaupun harus menempuh malam yang hening.  Mudah mudahan usaha ini mendapat redhaNya. 

Semoga ada manfaatnya. 











No comments:

Post a Comment