Kenapa Jutawan Gaharu

Ramai yang telah mengetahui betapa mahalnya harga gaharu. Sedikit yang nekad memulakan langkah menanam pokok karas. Bagaimana rupa dan bentuk pokok karas, kaedah penanaman dan pembajaan, spesis terbaik untuk ditanam dengan iklim panas lembab di Malaysia, teknik suntikan dan kebenaran kejayaan inokulan lalu akhirnya saiz pasaran gaharu itu sendiri yang membenak di fikiran. Sebolehnya persoalan itu cuba dirungkaikan disini. Pepatah melayu ada menyebut kalau tidak dipecahkan ruyung mana kan dapat sagunya. Saya yakin kalau tidak ditanam karas mana kan dapat gaharunya.Tak dapat tanam 1o ooo pokok karas, tanam 1ooo pokok pun Alhamdulillah, Saya percaya Something is better than nothing.




Monday 17 March 2014

Inokulasi Menggunakan IGB711 di Lenggeng, Negeri Sembilan

Agak lama saya tidak mengemaskini laman blog ini. Ada yang bertanyakan adakah saya masih aktif dengan gaharu. Kebelakangan ini saya lebih menumpukan kepada Facebook. Banyak aktiviti-aktiviti gaharu saya dimuat naik ke laman Facebook. Tidak dinafikan Facebook lebih mudah dan cepat untuk memuat naik gambar aktiviti-aktiviti gaharu berbanding laman blog. Sungguhpun begitu, setelah melihat bilangan pageview blog ini semakin banyak hingga mencecah lebih135,000 pageview, saya semakin bersemangat untuk mengemaskini di laman blog ini meskipun ia mengambil masa yang agak lama untuk mencatatkan sesuatu di sini. 


Pada awal tahun 2013, Tuan Hj Shamsor menghubungi saya untuk membantu beliau menginokulasi pokok karas jagaannya di Lenggeng, Negeri Sembilan. Bermula dengan pertemuan di ladang karas ini terus membawa kami kepada persahabatan sehinga ke hari ini. Baharu semalam beliau sudi menjengah saya di Bangi, Selangor. Beliau membawa khabar gembira hasil dari inokulasi di Lenggeng, Negeri Sembilan selepas 10 bulan di inokulasi dengan Inokulan Gaharu Biotech. 

Insya Allah saya kongsikan khabar gembira tersebut. 

Semoga ada manfaatnya. 




No comments:

Post a Comment