Kenapa Jutawan Gaharu

Ramai yang telah mengetahui betapa mahalnya harga gaharu. Sedikit yang nekad memulakan langkah menanam pokok karas. Bagaimana rupa dan bentuk pokok karas, kaedah penanaman dan pembajaan, spesis terbaik untuk ditanam dengan iklim panas lembab di Malaysia, teknik suntikan dan kebenaran kejayaan inokulan lalu akhirnya saiz pasaran gaharu itu sendiri yang membenak di fikiran. Sebolehnya persoalan itu cuba dirungkaikan disini. Pepatah melayu ada menyebut kalau tidak dipecahkan ruyung mana kan dapat sagunya. Saya yakin kalau tidak ditanam karas mana kan dapat gaharunya.Tak dapat tanam 1o ooo pokok karas, tanam 1ooo pokok pun Alhamdulillah, Saya percaya Something is better than nothing.




Wednesday 26 November 2014

Teknik Injek Baby menggunakan IGB.








Beberapa orang sahabat gaharu bertanyakan, berapa usia pokok yang paling kecil yang sudah boleh diinjek menggunakan IGB. Saya katakan pada mereka, Insya Allah saya usahakan untuk menceritakan teknik Injek untuk pokok karas yang bersaiz kecil di dalam laman blog ini. Ceritanya agak panjang untuk ditaip melalui Facebook. Teknik ini saya namakan Teknik Injek Baby. 

Pokok karas sudah boleh diinjek apabila umur pokok melebihi usia 1 tahun dan berukurlilit melebihi 12cm. Bagaimana cara menginjek pokok yang sebegini kecil. 

- Gunakan mata bor bersaiz 6mm. Jumlah IGB yang diperlukan adalah mengikut ukurlilit pokok karas tersebut. Sekiranya ukurlilit pokok adalah 12cm, gunakan IGB sebanyak 12 ml. Cukup untuk 1 lubang sahaja. Jarak antara lubang adalah 1 meter. 

- Ulang Injek pokok karas ini setiap 7 bulan sehingga tempoh masa yang mahu dituai. Sekiranya kita berhasrat untuk menuai pokok sehinga usia pokok 6 tahun, bermakna injeklah pokok karas seawal 1 tahun. Kemudian ulang Injek IGB setiap 7 bulan sehingga pokok berusia 6 tahun. 

Dengan menggunakan teknik Injek Baby ini:-

+ Teras gaharu yang terhasil adalah lebih tebal.

+ Batang pokok karas kurang risiko mereput di tengah. 

+ Gaharu yang terhasil hampir ke seluruh pokok.

+ Risiko dimasuki air yang menyebabkan batang pokok mereput dapat dikurangkan kerana menggunakan lubang Injek yang sangat kecil dan diinjek secara menegak. 

+ Kos inokulasi lebih rendah kerana menggunakan IGB yang lebih sedikit dan menginjek ya secara berperingkat peringkat.

Alat injector tersebut boleh diperolehi di kedai racun. Pihak syarikat juga boleh membantu untuk mendapatkannya sekiranya perlu.  Harga biasanya adalah RM80 sahaja. 


Semoga ada manfaatnya. 




3 comments:

  1. very good technic that i never seen before..thanks to shown me.

    ReplyDelete
  2. Terima Kasih kerana berkongsi Ilmu.

    ReplyDelete
  3. Pokok gaharu 8 tahun bolehkah diinokulasi dan berapa liter dipelukan?

    ReplyDelete