Kenapa Jutawan Gaharu

Ramai yang telah mengetahui betapa mahalnya harga gaharu. Sedikit yang nekad memulakan langkah menanam pokok karas. Bagaimana rupa dan bentuk pokok karas, kaedah penanaman dan pembajaan, spesis terbaik untuk ditanam dengan iklim panas lembab di Malaysia, teknik suntikan dan kebenaran kejayaan inokulan lalu akhirnya saiz pasaran gaharu itu sendiri yang membenak di fikiran. Sebolehnya persoalan itu cuba dirungkaikan disini. Pepatah melayu ada menyebut kalau tidak dipecahkan ruyung mana kan dapat sagunya. Saya yakin kalau tidak ditanam karas mana kan dapat gaharunya.Tak dapat tanam 1o ooo pokok karas, tanam 1ooo pokok pun Alhamdulillah, Saya percaya Something is better than nothing.




Wednesday 18 March 2015

Bagaimana mengetahui tanda pokok karas hilang gaharunya selepas diinjek.



Gaharu hilang sekepas 2 tahun diinokulasi. 


Pokok karas ditebuk untuk melihat samada masih ada gaharu ataupun sudah hilang. Kelihatan pokok seperti sudah ada gaharu di dalamnya. Selepas ditebuk. Kosong. 



Dalam industri gaharu, terdapat pelbagai jenis dan variasi Inokulan @ vaksin yang digunakan untuk membantu menghasilkan gaharu. Jika dikira, terdapat puluhan jenis Inokulan atau vaksin yang datang dari pelbagai negara termasuk Malaysia, Thailand, Indonesia, kemboja dan Vietnam.

Inokulan sangat diperlukan bagi membantu pokok karas menghasilkan gaharu. Tanpa Inokulan, pokok karas yang ditanam untuk mencapai impian jutawan hanya tinggal impian yang tidak mungkin dapat dicapai. Inokulan yang bagus dapat memberi anggaran berat dan harga bagi sebatang pokok karas. 

Sungguhpun begitu, Inokulan juga telah banyak membuatkan pengusaha gaharu serik untuk menginokulasi pokok karas mereka. Puluhan ribu ringgit yang dilaburkan untuk menginokulasi pokok karas mereka hilang begitu sahaja selepas 2 tahun. 

Apakah tandanya. 

Lubang yang diinjek akan mula bertaut kembali. Jika dilihat pada lubang Injek gambar di atas, kelihatan kesan kemek pada paip. Tanda pokok karas kembali pulih dan gaharu yang baharu mula menjadi pada  6 bulan pertama hilang selepas 2 tahun diinjek. 

Nota:- gambar diatas tidak menggunakan Inokulan Gaharu Biotech - IGB. 

Semoga ada manfaatnya. 

No comments:

Post a Comment