Kenapa Jutawan Gaharu

Ramai yang telah mengetahui betapa mahalnya harga gaharu. Sedikit yang nekad memulakan langkah menanam pokok karas. Bagaimana rupa dan bentuk pokok karas, kaedah penanaman dan pembajaan, spesis terbaik untuk ditanam dengan iklim panas lembab di Malaysia, teknik suntikan dan kebenaran kejayaan inokulan lalu akhirnya saiz pasaran gaharu itu sendiri yang membenak di fikiran. Sebolehnya persoalan itu cuba dirungkaikan disini. Pepatah melayu ada menyebut kalau tidak dipecahkan ruyung mana kan dapat sagunya. Saya yakin kalau tidak ditanam karas mana kan dapat gaharunya.Tak dapat tanam 1o ooo pokok karas, tanam 1ooo pokok pun Alhamdulillah, Saya percaya Something is better than nothing.




Sunday 15 March 2015

Hasil IGB711 Selepas 2 Tahun 6 Bulan Bulan Diinjek.


Hasil teras IGB711 selepas diinjek selama 2 tahun 6 bulan. Belum sempat dicuci bersih. 



Tanggal 21 Februari 2015. Tim IGB mengambil peluang untuk melihat sendiri hasil Injek menggunakan IGB711 selepas 2 tahun 6 bulan. Pokok karas spesis Malaccensis milik seorang saudara di kampung berdekatan. Hasrat untuk membantu beliau membuat duit untuk puluhan pokok karas spesis Malaccensis sebesar sepemeluk yang tumbuh liar di dalam kebun getah miliknya. Tarikh inilah dijadualkan untuk Tim Injek IGB mula menuai hasil bagi pokok pokok karas yang di buat secara perkongsian keuntungan dengan pemilik pokok karas. 

Tahun inilah mudah mudahan membawa hasil yang menggembirakan kepada pemilik pokok karas liar yang tumbuh didalam tanah bergeran yang telah bersetuju membuat perkongsian untung dengan syarikat di bawah naungan Tim IGB. 

Telah lama kedengaran Inokulan yang terdapat dipasaran rata ratanya tidak dapat bertahan terus menerus menghasilkan gaharu sekepas usia injek melepasi 2 tahun. Adalah sesuatu yang biasa kedengaran pokok karas yang diinjek dengan vaksin @i Inokulan lain yang pulih kembali. Gaharu hilang selepas diinjek melepasi 2 tahun. 

Alhamdulillah. IGB711 terbukti terus menghasilkan gaharu selepas 2 tahun 6 bukan diinjek. Hasilnya semakin mengembirakan saya. Teras gaharu terhasil lebih hitam, keras, tebal dan berbau lebih sedap berbanding IGB311 sebelumnya. 

Semoga ada manfaatnya. 



No comments:

Post a Comment